“Biarlah kita bercinta secara sederhana, kekasih
sekadar isyaratan bahawa
tubuhmu tidak boleh disentuh sesiapa
kecuali suhu cinta yang tiba-tiba mendidih
dan kita panas dalam rangkul
gelora!
(Republik Eskapisme: 4)
Kulit buku warna merah saja sudah memikat hati untuk membaca helai demi helai! :) |
Pengharapan untuk bebas bersuara dalam menyampaikan
kebenaran. Namun, ada kalanya ketakutan menjadi faktor penghalang bagi
melunaskan niat baik itu. Hanya apabila datangnya sebuah desakan, pengharapan
untuk menegakkan kebenaran kembali berpaut pada jiwa-jiwa yang berjuang.
Kumpulan
Puisi Republik Eskapisme disampaikan
oleh Nimoiz T.Y dengan cukup berhati-hati. Pemilihan kosa kata yang cukup baik. Terkadang muluk dan
digayakan dengan rima bahasa yang bernada indah. Pengulangan aspek bahasa yang
dipilih menampilkan kepelbagaian rentak dalam rangkap kata, kalimat dan frasa
puisi. Gabungan rima dan gaya bahasa dalam kumpulan puisi ini akhirnya
mencirikan sebuah estetika tersendiri dalam melahirkan makna pengharapan yang
ingin dizahirkan oleh pengarang.
Estetika pengharapan ini tidak kosong dengan kata-kata
sahaja. Malah pengharapan ini diberikan makna oleh pengarang dengan menampilkan
nilai-nilai tersendiri. Kumpulan puisi ini mampu dipandang dari sudut
nilai-nilai idealisme dan intelektualiti. Keberkesanan estetika ini nanti mampu
memperlihatkan sebuah pengharapan yang memberi makna kepada kehidupan. Namun,
ada antara sesetengahnya nanti mampu menguji kepercayaan dan keyakinan diri
tentang maksud sebuah pengharapan untuk menggapai kebebasan dalam menegakkan
kebenaran.
Puisi Republik
Eskapisme pada halaman satu menjadi pandu arah sebuah pengharapan bermula.
Pengarang awal-awal lagi menukilkan sebuah cerita tentang usaha seseorang yang
berjuang untuk merealisasikan kebenaran. Perjuangan itu diletakkan dalam
harapan tertinggi agar usahanya tidak mati di tengah jalan apabila menerima
pelbagai ujian. Pada akhirnya persoalan ditimbulkan, agar usaha pejuang masih
diberi pengharapan untuk terus melaksanakan kebenaran hingga ke hujung nyawa.
Kita selalu
diberi pilihan tanpa sedar atau pun tidak untuk memilih jalan hidup terbaik.
Namun sekuat mana pilihan itu dibuat sama ada untuk kebaikan sendiri atau
kebaikan bersama-sama, ia menjadi taruhan pengharapan kita sendiri akhirnya.
Puisi Lintasan seperti membawa
pengertian yang sama. Pengharapan untuk mendapat kesejahteraan bersama-sama
terkadang tersimpan sekadar impian.
“Sebenarnya
kauhadir – sebenarnya
cuma
untuk
menghirup
racun dari racunmu.
(Republik
Eskapisme: 48)
Estetika
pengharapan diterapkan juga kepada nilai-nilai yang memberi makna langsung
kepada kehidupan. Dalam meraikan kepelbagaian ragam kehidupan, manusia sering
kali terleka dan meminta-minta (berharap) agar ada jiwa-jiwa yang sudi
mengejutkannya dari lamunan kealpaan. Nimoiz T.Y tidak melepaskan peluang
apabila sudi menjadi antara jiwa-jiwa yang menyelamatkan pembaca daripada
khayalan kelekaan.
Nimoiz T.Y
menutup kronologi kumpulan puisi ini dengan aksara perkataan berunsur alam yang
dinyatakan penuh keindahan. Puisi Tioman:
Antara Aku dan Desir Angin Laut China Selatan (2) menghadirkan nilai
pengharapan yang begitu besar kepada kehidupan. Penyatuan frasa berunsur alam
yang begitu berwarna-warni dengan mainan rima dan nada-nada harmoni,
mengalirkan inspirasi yang membahagiakan pembaca. Puisi ini menggambarkan
tentang perasaan rindu yang paling dalam dan tentang cintanya yang setia dalam
meletakkan harapannya kepada eskapisme menggapai kebenaran yang sejati.
Kumpulan
Puisi Republik Eskapisme karya Nimoiz
T.Y ini mempelawa pembaca masuk ke dalam republik yang mencari eskapismenya
dalam estetika pengharapan tersendiri. Pilihan dan harapan saling bergantungan
seperti pengarang menggayakan pilihan dan harapannya terhadap kumpulan puisi
ini agar bebas meresapi jiwa kepengarangannya ke dalam jiwa pembaca.
Ulasan Oleh: Hanna Johan, 18.11.2015
No comments:
Post a Comment
Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)