berkarya itu indah

berkarya itu indah

Thursday, November 19, 2015

Ulasan Buku - Republik Eskapisme

BEBAS BERANI MEMAKNAKAN KEHIDUPAN DALAM REPUBLIK ESKAPISME.

“Biarlah kita bercinta secara sederhana, kekasih
sekadar isyaratan bahawa
tubuhmu tidak boleh disentuh sesiapa
kecuali suhu cinta yang tiba-tiba mendidih
dan kita panas dalam rangkul
                                                gelora!

                                                                                                            (Republik Eskapisme: 4)

 
Kulit buku warna merah saja sudah memikat hati untuk membaca helai demi helai! :)
Seperti itulah pengarang mengumpan pembaca agar ingin sama-sama berjuang dalam sebuah persembahan yang penuh pengharapan. Petikan puisi Balada Cinta yang Kembali Bernafas ini memugar niat dan impian pengarang agar makna yang ingin disampaikan meresap penuh ke sanubari pembaca. Puisi ini turut menekankan satu pengharapan yang memberi makna sepenuhnya kepada kehidupan.
Pengharapan untuk bebas bersuara dalam menyampaikan kebenaran. Namun, ada kalanya ketakutan menjadi faktor penghalang bagi melunaskan niat baik itu. Hanya apabila datangnya sebuah desakan, pengharapan untuk menegakkan kebenaran kembali berpaut pada jiwa-jiwa yang berjuang.
Kumpulan Puisi Republik Eskapisme disampaikan oleh Nimoiz T.Y dengan cukup berhati-hati. Pemilihan kosa kata yang cukup baik. Terkadang muluk dan digayakan dengan rima bahasa yang bernada indah. Pengulangan aspek bahasa yang dipilih menampilkan kepelbagaian rentak dalam rangkap kata, kalimat dan frasa puisi. Gabungan rima dan gaya bahasa dalam kumpulan puisi ini akhirnya mencirikan sebuah estetika tersendiri dalam melahirkan makna pengharapan yang ingin dizahirkan oleh pengarang.
Estetika pengharapan ini tidak kosong dengan kata-kata sahaja. Malah pengharapan ini diberikan makna oleh pengarang dengan menampilkan nilai-nilai tersendiri. Kumpulan puisi ini mampu dipandang dari sudut nilai-nilai idealisme dan intelektualiti. Keberkesanan estetika ini nanti mampu memperlihatkan sebuah pengharapan yang memberi makna kepada kehidupan. Namun, ada antara sesetengahnya nanti mampu menguji kepercayaan dan keyakinan diri tentang maksud sebuah pengharapan untuk menggapai kebebasan dalam menegakkan kebenaran.

Puisi Republik Eskapisme pada halaman satu menjadi pandu arah sebuah pengharapan bermula. Pengarang awal-awal lagi menukilkan sebuah cerita tentang usaha seseorang yang berjuang untuk merealisasikan kebenaran. Perjuangan itu diletakkan dalam harapan tertinggi agar usahanya tidak mati di tengah jalan apabila menerima pelbagai ujian. Pada akhirnya persoalan ditimbulkan, agar usaha pejuang masih diberi pengharapan untuk terus melaksanakan kebenaran hingga ke hujung nyawa.

Kita selalu diberi pilihan tanpa sedar atau pun tidak untuk memilih jalan hidup terbaik. Namun sekuat mana pilihan itu dibuat sama ada untuk kebaikan sendiri atau kebaikan bersama-sama, ia menjadi taruhan pengharapan kita sendiri akhirnya. Puisi Lintasan seperti membawa pengertian yang sama. Pengharapan untuk mendapat kesejahteraan bersama-sama terkadang tersimpan sekadar impian.

“Sebenarnya kauhadir – sebenarnya
cuma
untuk
menghirup
racun dari racunmu.

(Republik Eskapisme: 48)

Estetika pengharapan diterapkan juga kepada nilai-nilai yang memberi makna langsung kepada kehidupan. Dalam meraikan kepelbagaian ragam kehidupan, manusia sering kali terleka dan meminta-minta (berharap) agar ada jiwa-jiwa yang sudi mengejutkannya dari lamunan kealpaan. Nimoiz T.Y tidak melepaskan peluang apabila sudi menjadi antara jiwa-jiwa yang menyelamatkan pembaca daripada khayalan kelekaan.  

Nimoiz T.Y menutup kronologi kumpulan puisi ini dengan aksara perkataan berunsur alam yang dinyatakan penuh keindahan. Puisi Tioman: Antara Aku dan Desir Angin Laut China Selatan (2) menghadirkan nilai pengharapan yang begitu besar kepada kehidupan. Penyatuan frasa berunsur alam yang begitu berwarna-warni dengan mainan rima dan nada-nada harmoni, mengalirkan inspirasi yang membahagiakan pembaca. Puisi ini menggambarkan tentang perasaan rindu yang paling dalam dan tentang cintanya yang setia dalam meletakkan harapannya kepada eskapisme menggapai kebenaran yang sejati.

            Kumpulan Puisi Republik Eskapisme karya Nimoiz T.Y ini mempelawa pembaca masuk ke dalam republik yang mencari eskapismenya dalam estetika pengharapan tersendiri. Pilihan dan harapan saling bergantungan seperti pengarang menggayakan pilihan dan harapannya terhadap kumpulan puisi ini agar bebas meresapi jiwa kepengarangannya ke dalam jiwa pembaca.

Ayuh, menjalin rasa dan bebas berani memaknakan kehidupan!
Ulasan Oleh: Hanna Johan, 18.11.2015


No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages