berkarya itu indah

berkarya itu indah

Tuesday, January 18, 2011

Ciretera Januari- bahagian 1

Bismillahirahmanirahim

Assalamualaikum,

Baiklah, misi pertama untuk melengkapkan 3 judul ceritera cik hanna bermula dengan entri AJL 25. Saja nak komen, walaupun dah lanjut kemenangannya.

Sebenarnya, hanna terpandang dan baca artikel ini di akhbar Berita Minggu (akhbar Berita Harian untuk Hari Ahad). Pada tarikh 16 Januari, yang mana artikel ini memberi penjelasan kepada penjurian AJL 25.

Kenapa ramai sangat yang tak suka akan kemenangan Ana Raffali ni ya? Hmm, apa pun hanna suka dan menyokong Cik Ana dan lagu ciptaannya. (Jangan marah r!)

Antara petikan yang merencanakan tentang AJL 25,

"Penerbit wajar menggalas tanggungjawab AJL adalah untuk memartabatkan Lagu Terbaik, bukan Lagu Paling Popular."
~sangat berbeza ya, antara Lagu Terbaik dan Lagu Paling Popular. Apa pendapat anda? Yang mana lagi anda suka?~
"Objektif asal program ini iaitu untuk melahirkan komposer unggul tanah air semakin pudar dan mudah dilupakan."

~Petikan ini mungkin akibat daripada beberapa lagu dan lirik yang dipertandingkan tidak sedap melodinya macam lagu-lagu lama (80-90 an) yang lagi sedap dan bermakna lagu-lagunya, kan?~

"AJL 25 menghimpunkan banyak ciptaan yang baik tetapi Tolong Ingatkan Aku memiliki kekuatan pada melodi dan lirik, malah paling penting ia ada rasa."

~hanna setuju! TIA punya melodi dan lirik yang secukup rasa.~
"Bagi Ana, kemenangan TIA membuktikan dirinya sedang meniti landasan seni yang betul dan lebih bermakna, kejayaan lagu itu dipertahankan juri atas alasan kreativiti komposisinya."

~Jawapan yang diberi oleh Cik Ana ini dapat hanna rasakan apabila berada dalam bidang penulisan. Ia membangkitkan rasa bahawa dengan kejayaan yang dimiliki meyakinkan diri akan bidang dan jalan hidup yang diambil.~

***hanya sekadar ulasan dan mahu berkongsi pandangan dengan pembaca. Moga Cik Ana Raffali dan Cik hanna Johan (hasni Jamali) sama2 berjaya mengecap kemenangan dalam bidang masing-masing. Senyum.

P/s: Gambar perempuan pegang gitar tu sekadar hiasan, Kareena Kapoor dalam filem Main Prem Ki Deewani Hoon. :)

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages