berkarya itu indah

berkarya itu indah

Tuesday, December 27, 2011

BERBENGKEL: PENULISAN KRITIS di MELAKA


Pada 16-18 Disember 2011, saya telah menghadiri BENGKEL PENULISAN KRITIS di KPA AGROBAZAAR, UMBAI MELAKA.

KAIN RENTANG. BUKTI SAYA ADA DI BENGKEL INI. :)
Ayah, menghantar saya ke bengkel ini dengan selamatnya. Bertemankan seorang rakan sekerja dan seorang adik saya, ayah berjaya memandu dengan baik hingga sampai kami ke destinasi. Beberapa kali juga kami tersesat jalan. Rupa-rupanya peta yang diberi kami tersalah pandang. Dalam keadaan sesat itu, syukurlah kami tidak panik. Ayah memang seorang yang selamba, rakan sekerjanya juga jenis orang yang cool dan adik lelaki saya yang mudah terhidu bau sesat dan dia juga tidak panik. Melainkan saya, hanya panik dalam hati. Dan diam kerana saya memang BUTA PETA. hehe... 

CHALET INI DIDIAMI URUSETIA LELAKI.
Inilah lokasi bengkel! Chalet yang menarik, tenteram dan seram di malam hari... weeewuu... siapa sangka? hehe....

Yang ini nanti saya ceritakan ya! (teruja sungguh). Huhu…

Baik, dalam bengkel yang mengambil masa 3 hari 2 malam ini banyak isu dibincangkan. Fokus sebenar bengkel ini menjurus kepada MENULIS UNTUK KEBENARAN. Secara ringkasnya, saya tertarik dengan kesemua peserta yang terdiri daripada pelbagai lapangan atau bidang kerjaya. Dan mereka ini suka menulis! Dan mereka ini mahu menjadi seorang penulis! Pastinya penulis yang benar-benar menulis…!

Antara SANG PENCERAH yang hadir ialah Encik Hasni bin Abas, Dr. Ali Nor, Tuan Hj Razali bin Endun, Tuan Hj Mohd Azmi bin Hamid, Tuan Che Shamsuddin bin Othman (Dinsman), Tuan Kassim Mohamad dan Dr. Siti Zainon Ismail. Tidak dilupakan kehadiran Tuan Hj. Mokhtar Yassin (Sasterawan Melaka) telah merasmikan bengkel ini secara keseluruhannya.

Topik-topik yang dibincangkan meliputi judul:

  1. TANGGUNGJAWAB PENULIS MENEGAKKAN KEADILAN DAN KEBENARAN SEBAGAI WADAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT.
  2. ESEI SEBAGAI WADAH MEMBINA MASYARAKAT PROGRESIF DAN POSITIF.
  3. Penggunaan bahasa yang betul dan tepat dalam penulisan.
  4. Kenapa masyarakat perlu berubah. Dalam konteks, kenapa kita menulis?
  5. Pengalaman dan proses penulisan kreatif, dr.siti zainon ismail.
  6. Sidang pleno: dilema penulis?

Antara dapatan saya sepanjang berlangsungnya bengkel ini ialah:

MENGAPA SAYA MENULIS? Itulah dapatan pertama saya. Bertanya kepada diri sendiri, sebab saya menulis.

  • Lalu jawab hati, setelah mendengar segala penerangan oleh SANG PENCERAH, menulis untuk kebenaran. Menulis untuk menyampaikan sesuatu yang bermanfaat dan benar. Segalanya tentang kebenarang. Ya, memang itulah niat saya dari awal lagi sebelum saya menggelarkan diri ini sebagai penulis. 
  •  
  • Fokus dan jujur pada diri. Ketika menulis pelbagai hasutan ilmu akan datang. Ilmu baik dan ilmu tidak baik. Ilmu tidak baik ini datangnya untuk memusnahkan yang lain. Contohnya, menulis kisah negatif tanpa sebarang kesan @ natijah kebaikkan di hujungnya.
  •  
  • Mengenal dan menggali persepsi sendiri tentang sesuatu hal. Usah menerimanya bulat-bulat sahaja. Selalulah peka dan sensitif tentang sesuatu perkara. BERFIKIR!
  •  
  • Beruntuglah jika seorang penulis itu punya daya ALIRAN SEDAR yang tinggi. SEDAR akan semua hal itu adalah untuk disalurkan kepada kebenaran.
  •  
  • Perkuatkan kosa kata dengan baca kamus (pesan En. Hasni), dan gayakan bahasa agar cerita menjadi indah belaka. Indah bahasa, indah plot cerita dan indah ilmu di dalam karya yang ditulis.
  •  
  • Mendepani segala cabaran penulisan dengan yakin dan berani. Untuk menegakkan kebenaran dengan menulis, bukanlah sesuatu yang mudah. Maka itu, seorang penulis perlu menetapkan dalam hatinya agar yakin, berani dan sentiasa menambah ilmu agar tidak mudah ditindas.
  •  
  • Melihat, mengenal, merasa, dan melahirkan sesuatu makna… dengan meneliti sesuatu itu di luar kotak. Bagaimana ya? Saya hingga kini masih berlatih untuk mencapai itu.

Sebenarnya banyak lagi dapatan yang saya dapat. Cuma ianya tak terkata, terlalu banyak! 

… saya akan sambung penulisan tentang hal-hal luar bengkel dalam entri kemudiannya ya! …

Terima kasih sudi membaca hingga tamat.




1 comment:

  1. Saya harap ilmu yang saudari perolehi itu dapat dikongsikan dengan kami semua. Dan saya harap saudari akan memanfaatkan ilmu itu untuk meningkatkan mutu penulisan saudari dari masa ke masa. Tahniah!

    ReplyDelete

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages