berkarya itu indah

berkarya itu indah

Thursday, December 27, 2012

Di tempat Baharu



Seminggu, dua minggu dan kini hampir 2 bulan saya di sini. Mendamba tiap kisah yang hari-hari bakal  saya harungi.

“Tahniah, awak di tempatkan di unit Muzium dan Pameran. Kerja di sini memerlukan tenaga dan minda yang lasak. Pantas dan perlu segar dengan idea-idea baharu.”

Begitulah ucapan pertama kali yang didengar dari tutur kata Encik bos. Saat itu hati jadi kelu, bimbang dengan keadaan kerja yang tiba-tiba perlukan kecergasan minda dan tenaga yang mengejut. Mampukah saya menggalas segala beban tugas itu?

Akhirnya, say pulihkan hati. BEKERJA KERANA IBADAH. BEKERJA KERANA ALLAH. Untuk mencari rezeki buat ayah bonda, diri dan keluarga. Alhamdulillah, hingga hari ini setiap tugasan berjalan lancar. Moga lestari kelancaran itu Allah beri buat saya. Amin.

Dari masa ke masa, banyak hal yang saya belajar di sini. Berada di unit muzium ini banyak mengajar dan membuatkan saya mengulang kaji semula tentang Sejarah Melayu, bahasa Melayu dan DBP. Dari awal hingga akhir. Bermula dengan penubuhan, pembangunan dan kini DBP. Semuanya perlu ada dalam genggaman saya. InsyaAllah,

Tuesday, December 18, 2012

Panggilan Doa yang Terlunas



3 Minggu selepas 1 Oktober 2012,

“Ya, Allah. Kepada-Mu hamba bermohon. Jika benar hamba tidak berjaya dalam temuduga jawatan Penolong Pegawai Perancang Bahasa di Dewan Bahasa Pustaka ini, Kau berikanlah jalan terbaik buat hamba untuk menerima berita ini dengan hati terbuka dan redha. Namun, jika benar DBP adalah tempat hamba bakal bekerja, Kau permudahkanlah Ya Allah. Hanya kepada-Mu hamba memohon doa. Amin.”

Beberapa minit kemudian, ketika telekung kulipat kemas…

“Kring… kring…”

“Tahniah Puan Hasni, dengan sukacitanya puan berjaya dalam temuduga temph hari.”

Di sebalik sendu, aku tergamam. Benar-benar petang itu terasa damai. Di ruang solat aku menyelak sedikit kain tirai. Moga sama-sama cerah mentari menghadirkan cahaya menerangi khabar bahagia itu.

“Puan Hasni? Kenapa diam? Kami ingin bertanya, adakah puan ingin menerima jawatan pelantikan ini?”

“Iya. Maaf puan. Saya terkejut. Alhamdulillah, saya terima pelantikan ini. Terima kasih puan.”

“Alhamdulillah. Tahniah Puan Hasni. Dalam masa beberapa hari, pihak DBP akan kirimkan kepada puan surat tawaran pelantikan dan beberapa dokumen untuk puan isi bagi melengkapkan diri menerima jawatan ini.”

Yang aku sedar. Hanya ucap syukur kepada Allah dan rasa bahagia sungguh-sungguh memeluk diri. Senyum lebar dan sujud syukurku hanya kerana Allah. Cepatnya Allah makbulkan doaku. Alhamdulillah. 1 November 2012. Bermula kisahku menjadi anak rantau di Kuala Lumpur ini. Betapa rindu kejap menyelubungi hati. Rindu kerana Allah. Buat insan2 yang amat disayangi.

Wednesday, November 7, 2012

Karya-karya Oktober 2012...


 Antara karya-karya yang sempat tersiar pada Oktober 2012. 

Gambar pertama sajak Kerinduan tersiar pada 21 Oktober 2012 dalam majalah Mingguan Warta Perdana. Sajak ini khasnya terbit daripada pengharapan seorang anak terhadap ayahnya agar memberi pesan dan nasihat. Namun, ia sekadar harapan...

Karya Indah Dunia Hamba, pada awalnya saya judulkan sebagai Hamba, namun saya olah untuk lebih cantik (cantik ke?) judulnya dan sajaknya :) (maaf puji sendiri) hehe... Segalanya tentang pengharapan agar dunia hamba kepada Allah yang Maha Esa sentiasa indah hingga hujung nyawa. Tersiar di majalah Tunas Cipta keluaran Oktober 2012. Alhamdulillah...

Seterusnya di bawah merupakan luahan minda tentang komik Puisi Sarip. Saya sangat suka komik... sangat suka! Jadi tahniah kepada majalah Tunas Cipta kerana wujudkan ruangan komik dalam majalah sastera... Alhamdulillah. suka! :) Luahan Minda ini juga terbit dalam majalah Tunas Cipta Oktober 2012.



Thursday, October 11, 2012

Pujian Baik


Alhamdulillah,

Hasil lukisan dan video pertama di SEBUAH IMPIAN KINI KENYATAAN karya cik Hanna (melati sejati)

Pujian-pujian dan kritikan pedas sebenarnya adalah pemangkin untuk saya/ kita melatih diri agar lebih banyak berusaha. Seperti ini... Sdr. JCF seorang pro dalam bidang lukis kartun, alhamdulillah dia komen yang baik. Moga selepas ini minat melukis saya bertambah baik ya! sebenarnya untuk suka-suka sahaja. Tetapi daripada suka-suka itulah mungkin boleh jadi minat yang baik. siapa tahu kan? :)

Wednesday, October 10, 2012

Rangka Kutip Data Penulisan


Alhamdulillah, mood menulis kembali menyerang diri. Suka! :)

Selama ini diri sibuk membaca karya-karya sahabat dan penulis-penulis. Dengan rahmat Allah kini saya akan cuba kembali menulis secara serius. Moga mendapat berkat Ilahi. Amin.


Seperti yang tertera dalam fb, kini saya cuba untuk mencari dan mencuba beberapa langkah mengumpul bahan/ data untuk penulisan. Antaranya:

1. Temuramah
     * tuliskan/ senaraikan orang2 yang ingin ditemuramah
     * sediakan beberapa soalan sebagai persediaan awal

2.  Tangkap gambar/ peristiwa
      * tangkaplah seberapa gambar yang menarik pada mata dan jiwa 
      * sambil tangkap gambar itu, sediakan/ senaraikan beberapa hal sebab tertarik dengan
         peristiwa tersebut

3. Pemerhatian sekelililng
    * catit kejadian2 yang sedang menggelikan hati/ sedang memarakkan perasaan/ dan 
       memberi bahagia kepada hati

4. Imaginasi Luar Batasan
    * sesekali apa kata cuba berimaginasi di luar batasan
    * nyatakan kepada diri apabila melihat atau menerima sesuatu situasi kemudian letakkan
       soalan sendiri seperti -bagaimana kalau perkara ini berlaku? -apalah agaknya yang
       berlaku kepada orang itu sekiranya dia...? 
    * pastikan imaginasi itu selaras dengan logik agar tidak terlalu melampau-lampau ya!

5. Tanya internet / buku dan bahan2 rujukan lain
     * sekiranya musykil bolehlah melawat pakcik google dan sekutunya :)

Mari hJ! selamat berjaya untuk diri dan sesiapa yang mahu turut serta dengan eksperimen ini. :) Moga beroleh idea bernas dan idea untuk memberi manfaat kepada pembaca kelak. InsyaALLAH :)




Tuesday, October 9, 2012

SEBUAH IMPIAN KINI KENYATAAN



saya tidak pandai membeli hadiah,
tetapi saya lebih suka menghargai insan-insan yang saya sayang,
dengan menukil karya sendiri,
walau tidak cantik atau tidak mahal,
moga insan-insan yang menerima,
dapat menghargainya,
itu lebih daripada bahagia buat jiwa,
saya dan semua. InsyaAllah... :)

Mari sama-sama menonton video pertama yang saya nukilkan khas untuk kakak2 tersayang sempena menyambut hari kelahirannya pada 12 Oktober 2012 ini. Hadiah dari Malaysia, tentang sebuah Impian Kini Kenyataan... :)

Tuesday, October 2, 2012

2.BENGKEL : PERKARA-PERKARA BERMAKNA

LAPORAN seterusnya sengaja saya masukkan ia dalam bentuk gambar. Hasil tulisan tangan yang tidak berapa nak lawa ini. :)

Wednesday, September 26, 2012

1. BENGKEL: AWAL PERJALANAN

15 september yang lalu, angin rindu untuk berbengkel membawa saya ke Hang Tuah City Hotel, Melaka. Di sana, saya tiba awal satu hari sekitar jam 8 malam. Menanti teman penulis, Nurul Farehah di Melaka Central. 

           Memandang sekeliling dengan perasaan baru, saya jadi teruja dan bersyukur. Syukur kerana perjalanan selamat dan lancar. Namun, yang masih tersimpan diingatan: sempat saya merayu kepada pemandu/ pihak bas untuk tidak memulakan perjalanan lagi. Berpandukan kepada no. telefon yang tertera pada tiket bas, saya pun menelefon pihak tersebut. Akibat jalan 'jam' semua jadi haru! sebelum ke sana, saya sempat bekerja seperti biasa. Namun, kami masih gerak awal... takdir Allah amat indah. Kerana 'bijak' merayu, akhirnya bas ke Melaka masih ada. Syukur! :) 


"Kita cuba untuk sampai, kalau ada bas lagi kat sana, adalah rezeki along nak berbengkel..." Nasihat ayah dan emak masih bugar di kotak minda.

            Kami tiba di terminal bas pada jam 6.08 minit petang. Sepatutnya bas sudah bertolak 8 minit yang lalu. Dengan izin Allah, saya sampai di Melaka Central dengan pengalaman yang baru. Senyum :)

            Dipendekkan cerita, saya menginap di rumah Nurul. Alhamdulillah keluarganya menyambut kedatangan saya dengan seadanya. Terima kasih Nurul, Arif, makcik, dan seluruh keluarganya yang baik hati dan pemurah. Moga Allah lipatgandakan rezeki kalian. amin.

              Banyak cerita yang berlaku sepanjang tiga hari saya di Melaka. Namun, yang saya beratkan masih berlegar tentang soal hati. Amat tidak saya jangkakan, sikap saya di sana sungguh celaru. Mungkin kerana sudah lama tidak mengembara bersendirian. Jadi idea sangat kaku dan kadang-kadang banyak hal gembira saya lepaskan. 

            semua ini merupakan pengajaran buat saya agar lebih bersedia pada masa-masa akan datang. Betul tak? 

 *akhir kalam, akan saya titipkan sedikit sebanyak nota yang saya peroleh ketika berada di bengkel PENULISAN SKRIP DRAMA TV, FILEM DAN TEATER ini ya! Terima kasih :)

Tuesday, September 11, 2012

Beri Makna: SEMANIS GADIS BERBAJU KURUNG

Assalamualaikum, moga sihat bugar semuanya ya! :) 

Masih beraya lagikah anda? Pasti seronok hari raya tahun ini kan...

Tak mahu buang masa, entri ini ditulis untuk memberi makna kepada sebuah tulisan seorang penulis bernama Mohd Helmi Ahmad. Cerpen SEMANIS GADIS BERBAJU KURUNG hasil karangannya tersiar dalam majalah Mingguan Wanita edisi Hari Raya dan Merdeka. Gambar hadapan ialah gambar Penyanyi Malaysia No. 1 iaitu Datuk Siti Nurhaliza.

Membaca cerpen ini memperlihatkan saya sedikit kelainan dari segi olahan gaya bahasa yang LEBIH LEMBUT, adakalanya terasa olahan gaya bahasa ini terlalu hiperbola apabila membandingkan sesuatu perkara dengan perkara lain. Tapi, perbandingannya masih logik dan amat indah untuk dicerna. Pembacaan jadi selesa dan laju sahaja memasuki ruang minda.

Jalan ceritanya nampak santai dengan tema mempertahankan baju kurung dalam kalangan masyarakat Melayu. Dan sesekali diselit adegan watak utamanya mempertahankan pemakaian baju kurung yang melambangkan kesopanan dan kelembutan wanita Melayu. Watak Aku melatari cerpen ini menampakkan kekuatan perjalanan cerita kerana ia lebih seperti membaca diri sendiri.

Dalam pembacaan saya, kadang2 tergelak kecil sebab saya suka dengan beberapa dialognya. Membaca dialognya ini seperti mengingatkan saya kepada dialog-dialog klise dalam drama Melayu. Misalnya: (Dialog ini antara Amira dan aku. Ketika ini Amira memberi amaran kepada Aku agar tidak mengganggu teman lelakinya, sedangkan Aku tidak langsung berminat untuk mengganggu Akmal Hakimi.)

"Eh, budak kampung ini pun ada sekali. Baguslah kalau macam itu. Aku hendak bagitau kau awal-awal yang Akmal Hakimi ini kekasih aku. Jadi kau jangan gatal-gatal hendak mengurat dia pula. Kalau aku dapat tahu kau cuba bermain mata dengannya, siap kau aku kerjakan." 

Cerpen ini juga menggambarkan betapa kukuh dan kuatnya hati Aku apabila dia dilamar kembali oleh Akmal Hakimi. Baguslah begitu. Bagi saya penulis lelaki ini adil dalam menyampaikan jalan cerita yang mahu diketengahkan. Seorang gadis yang bukan sahaja kuat mempertahankan baju tradisional orang Melayu tetapi tetap gagah mempertahankan maruah diri daripada menerima godaan Akmal Hakimi yang dia sendiri tahu sedang berkasih dengan Amira.

Di akhir cerita beberapa kejutan kecil diselitkan penulis. Saya turut berasa kagum apabila mendapat tahu (ketika membaca) bahawa Amira kini sudah berubah menjadi gadis yang baik, setelah dia menjadi mangsa rogol. Oh sebab itulah Akmal tidak mahukan dia pada awalnya. Tetapi Akmal reda atas segala yang ditakdirkan Tuhan kepadanya. Dia tidak seharusnya membiarkan Amira keseorangan di kala dia ditimpa malang. Mereka akhirnya bernikah dan melayari bahtera rumahtangga dengan aman. Amira juga sudah mula mencuba-cuba untuk memakai baju kurung. 

"Berbaju Melayu busana indah, moga kekal di hati dan minda akan keindahan diri dalam dan luar semua wanita. Wanita Melayu khususnya." (Hasni Jamali, 11092012)

Terima kasih Mohd Helmi Ahmad, semoga terus menulis yang terbaik lagi ya!  

 


Friday, August 24, 2012

Masih Ada :)


KLIK GAMBAR UNTUK MENDAPATKAN KEPUASAN HURUF-HURUF BESAR BAGI MEMBACA KARYA INI. TERIMA KASIH :)

 MOGA BERTEMU LAGI PADA RAMADHAN-RAMADHAN YANG MENDATANG. INSYAALLAH, AMIN.

Sunday, August 19, 2012

SALAM AIDILFITRI 1433 HIJRAH


Alhamdulillah, 1 Syawal 1433 Hijrah dapat lagi disambut dengan kesihatan yang baik. Terima kasih Allah atas segala nikmat yang diberi. Namun, syawal pertama ini kurang berseri kerana emak tidak sihat. Dan hingga entri ini ditulis pada 2.09 pm, saya masih tidak merasmikan baju raya untuk disarung ke tubuh. Entah, mood raya hilang tiba-tiba.
Moga emak lekas sembuh. Dan kita dapat beraya bersama-sama. Amin.
SALAM AIDILFITRI BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI SAYA, HASNI JAMALI a.k.a HANNA JOHAN. MAAF ZAHIR DAN BATIN ya.
KREDIT PUJIAN KEPADA TIM VC KREATIF kerana menghargai saya sebagai tim UNIT PENULISAN dalam kad raya di atas. TERIMA KASIH DAUN KELADI, REZEKI INI MOGA DIBERKATI ILAHI.

Wednesday, August 15, 2012

TERIMA KASIH ALLAH :)



Terima Kasih Allah merupakan cerpen terbaharu saya yang tersiar di akhbar Mingguan Warta Perdana. Karya ini tersiar pada 19 Ogos 2012. Alhamdulillah, terima kasih Allah atas kurniaan ini. Syukur tidak terhingga apabila berturut-turut karya berlainan genre tersiar di dada media.
Rasanya kalau tidak silap, cerpen Terima Kasih Allah merupakan cerpen pertama yang saya tulis pada tahun ini. Alhamdulillah ia berjaya memikat hati editornya. Menulis lagi dengan lebih bersemangat. InsyaAllah.
Cerpen ini membuahkan pelbagai rasa kepada saya. Akhbar ini saya letakkan di ruang tamu untuk ditunjukkan kepada emak dan seluruh ahli famili. Seawal pagi, emak membacanya dalam diam. Saya yang ketika itu baru selesai mengemas katil ditegur emak dari luar pintu kamar, “Ni cerita siapa? Macam pernah tahu je…”
Akhirnya saya menjawab pertanyaan emak dengan menghulur senyuman. Emak juga, membalas senyum saya dengan senyuman manisnya. Kami tersenyum bersama-sama. Moga karya ini dibaca seluruh masyarakat, ia sebuah kisah yang dituliskan oleh penulis hijau seperti saya. Namun saya masih mengharapkan cerpen Terima Kasih Allah ini mempunyai nilai dan amanat yang dapat dikecap pembacanya. Syukur tidak terhingga. Amin.

Saturday, August 11, 2012

BIRU CINTA HATIKU

Assalamualaikum buat diri dan pembaca yang sudi ke mari,

Moga sihat-sihat sahaja ya. Alhamdulillah, sepanjang Ramadhan ini kesihatan bertambah baik dan jarang-jarang mendapat penyakit. Ini kerana (formal pula ayat)... erm, sebab segala penyakitkan kan datangnya dari perut atas izin Allah. Jadi kerana perut sudah jarang2 menerima makanan sepanjang siang dan malam, penyakit pun jarang2 datang menjengah wajah. Alhamdulillah, tiadalah sakit, stress dan segala macam keadaan yang membingungkan. 

Alhamdulillah, bulan mulia ini banyak rezeki yang masuk. Syukur kepada-Mu, Allah. Kata emak, 'berkat kesabaran, akhirnya membuahkan hasil juga. Ingat, jangan merungut selalu.' 

'Baiklah emakku...' saya senyum saja dengar nasihat emak yang indah ini.

*** 7 Ogos lalu saya mendapat 'jemputan' temuduga kerja. Jawatan di sektor kerajaan. Segala doa perjalanan pergi dan pulang Allah izinkan selamat dan lancar. Alhamdulillah. Menjadi hairan buat saya, sepanjang berada dalam barisan bersama peserta-peserta temuduga, rasa gementar dan resah seakan kurang. Saya banyak tersenyum dan yakinkan diri agar bersemangat dan usah fikirkan gentar. Hmm, inilah kuasa berselawat dan sentiasa berdoa kepada Allah agar segalanya dipermudahkan. ALhamdulillah, doa itu dimakbulkan. Sepanjang berada dalam bilik mesyuarat, tempat temuduga... saya diaju hebat soalan-soalan berkaitan isu semasa dan pandangan peribadi berkaitan dunia dan perpaduan. Wow! Soalannya hebat sekali. Dan saya menjawab dengan tenang dan lancar. Alhamdulillah. Namun, keputusan akhir para panel masih belum beroleh jawapan. Ya Allah, moga hamba terpilih antara nama yang berjaya merangkul jawatan ini. Moga juga hamba dapat menitipkan segala ilmu sepanjang berada dalam jawatan ini nanti. Amin, Ya Allah. (kawan-kawan, doakan saya juga ya... terima kasih :) )

*** Judul BIRU CINTA HATI. Pada awal tahun, saya pernah menulis beberapa jumlah matlamat di atas kertas. Saya ikut perlakuan adik perempuan saya, yang kini sebagai Jururawat Masyarakat yang berjaya. :) Katanya, hampir kesemua matlamat yang pernah dicoretkan atas kertas telah berjaya digapai. Alhamdulillah, segalanya lancar kalau kita benar-benar yakin dan percaya akan aturan takdir Allah atas pilihan jalan hidup ini. Dia tidak pernah membayangkan bahawa suatu hari nanti dia akan menjadi seorang jururawat. Namun, rezekinya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Sejak itu, dia mula menanam cita-cita dan matlamat untuk berjaya dalam hidup. 

Menulis MATLAMAT ATAS KERTAS bukanlah bererti kita mengatur ketat kehidupan sendiri. Matlamat ini berupaya membantu kita agar lebih bersungguh-sungguh untuk menggapai cita-cita. Dan matlamat ini juga mampu memberi jelas kepada kita akan sesuatu yang hendak dicapai. 
Inilah yang saya nak ceritakan (mukadimahnya panjang sangat) hehe...

*awal tahun lalu saya menulis beberapa jumlah MATLAMAT sepanjang 2012. Antaranya: 
1. Memiliki kenderaan (motor) sebelum Mei 2012
2. Mempunyai sebuah buku sebelum masuk usia 26
3. Memililiki Notebook baharu atas keperluan bukan kehendak
4. .... sebagainya

Alhamdulillah, dua buah hati saya berwarna BIRU kini dimiliki. Saya pahatkan pada usaha, sebelum Mei saya mahu milikinya, namun rezeki Allah melancarkan segalanya. Pada Mac Kekasih Biru itu hadir dalam hidup saya. Syukur sangat. Dapatlah saya ke tempat kerja tanpa menyusahkan ayah dan adik untuk menghantar saya selalu. Alhamdulillah, saya boleh tidak mengganggu masa mereka lagi. :)

Alhamdulillah, kini tiap aksara dapat saya luahkan melalui Buah Hati Biru pula. Papan kekunci lebih lembut dan paparan cantik nan indah sentiasa menemani mata. Yang lama masih sayang dan tidak akan terbuang. Saya panggil dia Si Hijau kerana skin cover yang hijau. Si Hijau telah banyak memberi jasa kepada saya sepanjang menjadi Mahasiswi di UKM dahulu. Si Hijau juga yang banyak menabur budi dalam memperkembangkan bakat saya dalam dunia penulisan ini. Terima kasih Si Hijau, terima kasih banyak. Kini Si Hijau sudah kurang stabil dan emak memberi pesan, 'beli yang baharu untuk kegunaan jangka panjang dan moga terlahir lagi karya2 bermutu.'
-Untuk Buah Hati Biru ini pula, sudah dua karya saya tuliskan di dalamnya. Satu artikel yang diminta editor, dan satu lagi cerpen yang saya cuba2 hantar ke media. Semoga ada harapan untuk tersiar nanti. Amin. 

Matlamat kedua, syukur kepada Allah. Sudah Tiga buah buku saya diterbitkan dan berada di pasaran. Semoga novel AKU MAHU LAWAN HANTU, MISTERI GADIS BERBAJU PUTIH dan buku kanak-kanak JOM MAIN laku keras di pasaran. Doa saya selalu, 'Ya Allah, Yang Maha Pemurah... Semoga karya-karya tulisanku laris di pasaran, semoga hasilnya nanti memberiku keselesaan dalam menjalankan ibadah kepada-Mu, semoga karya-karyaku ini mendekatkan pembaca kepada-Mu, Ya Allah. Amin.'  

*Biru Cinta Hatiku, semoga sentiasa membawa harum dalam dunia penulisan Negaraku. InsyaAllah :)



Thursday, July 26, 2012

Rezeki Ramadhan 1433 H


Ramadhan 1433 H,

Terima kasih Allah atas kurniaan nafas buat hamba. Alhamdulillah, dua karya hamba tersiar atas rahmat-Mu membuka jiwa baik seorang editor menilainya dan menyiarkannya. Alhamdulillah ya Rabb.

RIMBUN DOA SEORANG AYAH. Dalam kehidupan ini, tanpa ayah dan ibu atas kurniaan-MU, siapalah hamba di dunia ini. Sesungguhnya seorang anak, sentiasa mengharapkan doa-doa daripada kedua ibu dan bapa. Seperti 'Gunung doa yang padu, dibajakan tiap waktu, rimbun pohon amanahmu, akan sentiasa kukuh di kalbu.' Begitulah yang hamba usaha melaksanakan untuk menjadi seorang anak yang amanah, bertanggungjawab dan sentiasa membahagiakan jiwa-jiwa insan kekasih hamba ini. Moga Allah sentiasa merestui hamba. Amin.

MENEPIS LESU. Kehidupan yang semakin hari semakin memerlukan perubahan. Daripada buruk kepada baik, daripada baik kepada yang lebih baik, begitulah yang sentiasa dihajati insan-insan yang sedang disedarkan oleh Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Mengasihani. Sajak-sajak yang tertulis adakalanya berkaitan dengan rasa jiwa. Maka MENEPIS LESU benar-benar mengajak hati agar membuang segala rengsa. Hiduplah dengan ceria. Diam, beruzlah dan bermuhasabah diri. Itu lebih baik daripada termenung tanpa makna. Alhamdulillah, Allah Maha Adil dan Allah Maha Penyayang. Kini hati lebih ringan daripada menanggung beban kisah lalu yang menyuramkan. Tertulis di atas kertas, dengan tinta yang jujur dan tinta yang sentiasa sudi menerima baik luahan hati. Seperti yang kuluahkan, 'Uzlah ini, kulampir bersama muzakarah terindah, resapan ayat-ayat cinta-Nya, sirnalah lesu, yang masih tergantung, kelam di langit mendung.'

Moga karya-karya ini bermanfaat kepada semua yang sudi membacanya. Amin.

Sunday, July 8, 2012

KOMIK ubat penenang hati




Baru-baru ini (dalam bulan JUN)… sebenarnya entri ini untuk kaver kembali entri lepas yang tak sempat nak tulis. Semua dah ada dalam otak. Gambar pun dah siap edit juga. Hihi…
Ceritanya… apabila tempat kerja saya ini berdekatan dengan sebuah kedai buku, dan tuan kedai pun sangat baik hati, lalu buku-buku, majalah dan sekitar makalah yang ada dapat saya baca dengan cara yang paling berhemah. (senyum) cara apa? Adalah…hehe
Dan saya memilih bahan bacaan ringan ini. Judulnya “Dongeng Geman” @ “Dongeng Leman” (maaf saya tak pasti huruf bagi perkataan kedua itu). Anda boleh lihat pada gambar ya. Betulkan saya, jika saya silap. Terima kasih.
Buku ini tergolong dalam jenis buku komik atau buku kartun yang selalu saya panggil masa kecil-kecil dulu. Dalamnya terdapat komik-komik yang mengumpulkan cerita berkaitan PEMBALASAN, atau NATIJAH apabila berbuat jahat. Sangat DAHSYAT apabila anda membaca, meneliti dan menyaksikan sendiri lukisan, plot dan mainan warna pada setiap kisah.
Sejak di sekolah rendah lagi saya memang suka membaca komik. Pernah juga berangan-angan mahu memiliki/ menulis cerita komik ni. Hanya kerana saya tidak pandai melukis, jadi tiadalah komik. Huhu! Sedih…
Tahniah kepada PENULIS dan PELUKIS komik ini. Anda berjaya membuat saya dan pembaca lain berasa kagum dengan bakat yang dimiliki anda. Dan segalanya adalah daripada DIA juga yang memberi bakat istimewa ini, bukan? Alhamdulillah. Moga CORE dan PUYUH akan menghasilkan lagi komik2 yang mampu mendatangkan kebaikan kepada pembaca lalu pembaca menghasilkan kebaikan kepada Dunia.
Dan antara suatu petikan komik yang saya paparkan adalah seperti dalam gambar di atas. Itulah pesan nenek kepada cucunya. Seingat saya, ketika saya sedang membaca komik ini, hati saya sedang dicalar oleh ex-buah hati. Terasa-rasa pesan nenek tu sangat berbaloi kepada cucunya, dalam seram-seram penceritaan pun tips ini masih diselitkan dengan baik oleh Penulisnya. Idea itu macam-macam, kan?
*Bacaan bulan lalu pun tamat. Tunggu ya, nanti saya kongsikan lagi bacaan sebuah buku motivasi yang amat memberi kesan besar dalam hidup saya. Baru sahaja habis baca seminggu yang lalu. Dan ia benar-benar berkesan… Alhamdulillah.

Saturday, July 7, 2012

Cik Hasni EDITOR Sambilan

Alhamdulillah, siap juga akhirnya kerja-kerja menanda dan menyunting manuskrip ini. Lihat pada gambar, begitu banyak tanda merah! Beginilah tugas seorang EDITOR atau PENYUNTING bagi sesebuah manuskrip sebelum naskah menjadi buku atau novel atau apa jua makalah.
Untuk tempoh ini, saya menyepi begitu lama. Hehe… alhamdulillah akhirnya kembali bersemangat untuk up to date ini blog! Yey!
Saya mahu berkongsi sedikit kisah ketika menyunting manuskrip ini. Bukanlah saya mahu kisahkan tentang kerja-kerja teknikal, cuma berseloroh saja tentang kejadian2 yang menimpa. Uh! Tidak…!
Ketika menyiapkan tugasan ini, saya dilimpahkan dengan rezeki penulisan yang lain yang juga mahukan ia siap pada tarikh yang sama. Kerana tugas penulisan itu sampai dahulu, jadi saya terpaksa siapkan yang itu dahulu. Dalam hati sentiasa takut, gabra dan rasa mahu pecah minda dan otak. Iyalah, bimbang jika ‘Yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.’
Alhamdulillah, semua kerja penulisan ini siap pada waktunya. Syukur! Dan sekarang, saya masih menyiapkan kerja penulisan 7 cerita pendek untuk Murnibooks. Alhamdulillah sudah siap 6 per 7. Yang satu ini, kalau dah siap kena buat artikel untuk VC Kreatif pula untuk majalah Kembara Ustaz.
***Doa saya, moga lancar segala idea untuk penulisan-penulisan ini. Moga lancar juga pembayaran dan penghargaan Pihak PENERBIT kepada PENULIS. Amin. Ini juga merupakan kerjaya seorang manusia, di samping melahirkan karya bermutu, bentuk penghargaan dan pembayaran ini juga satu dorongan terbaik untuk pekerja menambah prestasi dan semangat juangnya! Setuju tak???~

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages