berkarya itu indah

berkarya itu indah

Wednesday, July 13, 2011

Nun Jauh Di Mata

... tetapi dekat di hati.

Alhamdulillah, sepanjang 7 Julai hingga 11 Julai Hanna berada di KL. Kota raya Kuala Lumpur. Sungguh syahdu sungguh syukur, bertemu kembali dengan keluarga angkat dari tanah Darussalam setelah hampir setahun tiada bersua.

Sepanjang itu juga kami menghabiskan masa bersama-sama dan membeli-belah juga bersama-sama. Seronok!

Ada gambar, nanti kalau ada masa yang panjang Hanna akan isikan sebagai tatapan simpanan.

...Pengalaman mengajar kita erti kesabaran, kesukaan dan membaikkan kelemahan. Sepanjang berada di sana, macam2 ragam orang Hanna dapat lihat. Orang bandar status hatinya tidak sama dengan orang luar bandar. Ada sedikit lain. Walaupun asal orang bandar itu sendiri dari orang luar bandar juga. Tetapi akibat keperluan hidup, status kekentalan hati banyak merubah jiwa mereka.

Status hati yang hanna kelaskan sebagai perasaan dan ajaran yang diamalkan. Bagaimana cara orang bandar mengendalikan ajaran hidup mereka? Berapa tingkat kesabaran yang ada dalam hati mereka untuk menyelesaikan sesuatu masalah? Hmm, lihatlah nanti jika berpeluang gelagat orang bandar di kota ketika berhadapan dengan panas dunia dan traffic jam.

Baik, tentang hati Hanna pula. Dalam melihat dan mendengar kisah-kisah ini, sesekali terbaca ilmu-ilmu berkaitan hidup dan sabar. Alhamdulillah, segala kebaikan menjadi semangat dan pemangkin untuk faham erti dunia. Dunia yang kini terdapat isinya mengejar sesuatu tanpa berperasaan yang wajar. Itu orang itu. Kita jangan menjadi seperti orang itu, biar hal2 seperti itu nun jauh di mata dan tidak dekat di hati.

Baik, rasa yang tercurah tentang pengalaman ini berdasarkan daripada pemerhatian sahaja. Okey, Hanna mahu keluar dahulu. Kita jumpa lagi, (macam pengacara tv je!) :)

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages