berkarya itu indah

berkarya itu indah

Sunday, July 24, 2011

Episod Rindu

Alhamdulillah,

selesai sudah majlis tahlil untuk kakak sepupu di kampung tadi. Selesai juga majlis akikah anak kepada sepupu juga. Syukur, segalanya selesai seperti yang dirancang. Walaupun pada awalnya ada perlakuan beberapa individu yang menguji kesabaran jiwa, namun berjaya diatasi sebaiknya. Alhamdulillah.

Rindu tiba-tiba menyelubungi hati. Saat tertulisnya nama Kakak dalam senarai nama Almarhumah sebentar tadi untuk diberikan kepada ketua bacaan tahlil. Tertahan air mata daripada membasahi pipi. Dahulu, kami sama-sama duduk mengalunkan bacaan tahlil. Tetapi...kini hanna seorang membacakan tahlil untuk Kakak. Alangkah sedih dan pilunya hati. Hanya Allah Maha Mengetahui. :(

Segala kesedihan yang tersimpan, tidak lekas hanna taburkan butiran jernih itu. Kerana masih ada ilham dan iman yang menggenggam erat rasa tabah daripada jatuh di hadapan anak-anak kecil ini. Arwah Kakak meninggalkan dua anak lelaki yang hanna gelar putera sulung dan putera bongsu. Putera sulung kini berusia 4 tahun dan sudah mula mengenal hidup pada tingkat akalnya. Putera bongsu pula, masih berusia 1 tahun. Terlalu kecil anak-anak ini ditinggal pergi ibunya. Namun segala takdir, punya hikmah dan ganjaran berharga untuk disyukuri selalu. Amin, Alhamdulillah
.(ihsan gambar dari internet)

Dalam gambar ini, hanna mahu kisahkan tentang putera bongsu. Ketika dia cuba mengikut rentak abangnya dan saudara-mara yang sebaya usia bermain-main, hanna lihat dia bermain-main sendiri. Kekadang dia tersenyum, kekadang dia diam memerhati. Saat itu mahu sahaja hanna menangis sepuas hati. Kerinduan yang datang mencengkam dan membentak jiwa. Putera bongsu kehilangan bondanya seawal usia 5 bulan. Masih belum mengerti apa2. Hanna pula kehilangan seorang kakak yang rapat dengan diri dan hati. Betapa diri ini memendam rindu yang tak akan pernah kembali.

Episod ini membuatkan hanna berfikir. Kesedihan dan pemergian tidak dapat dipisahkan dalam hidup. Mati itu pasti. Hanna berdoa agar hidup dan mati hanna nanti sentiasa diberkati Allah dan sentiasa terjadi dalam iman. Iman sesungguhnya. Amin.

Episod rindu tidak akan pernah berakhir, kerna ianya sentiasa bertakhta di hati lalu mendoakan agar ia sejati dan diberkati Ilahi.

Al-fatiha buat kakak. Amin.





No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages