berkarya itu indah

berkarya itu indah

Thursday, June 7, 2012

MIMPI SUCI #2


Puas sudah menonton drama kartun Upin dan Ipin. Sesungguhnya episod-episod yang dilalui mereka memang penuh bermakna dan penuh pengajaran buat saya yang dewasa ini. (Perhalus bahasa diri dengan menggantikan aku kepada saya). Senyum…
Sedikit demi sedikit, selepas hati pulih daripada sakit… akhirnya saya ketemu sebuah pengalaman yang indah kurniaan Allah. Alhamdulillah. Tawaran menulis datang satu per satu. Syukur. Di sebalik kesedihan, Allah bungakan hati dengan pengalaman-pengalaman ini. Alhamdulillah.
Pada waktu yang sama juga, bos (atau lebih mesra dipanggil Pakcik) berkata kepada saya, “Bulan ni saya naikkan gaji awak, ye.” Senyum meleret ketika pakcik sampaikan berita itu kepada saya. “Alhamdulillah.” Saya sambut berita ini dengan penuh kesyukuran kepada-NYA.
Terima kasih Allah.
Seterusnya, walau tidak banyak karya saya di media pada tahun ini, namun saya tetap bersyukur, penulisan saya untuk penerbitan majalah dan buku kanak-kanak diterima setiap satunya. Makluman terbaharu yang saya terima daripada Penerbit VC Kreatif. Penerbit menerima tiga cerita pendek saya untuk dimuatkan dalam majalah Kembara Ustaz. Tiga cerita pendek ini saya baurkan rasa harmoni sesama ahli keluarga dan saya iringkan pengisiannya dengan makna-makna cinta kepada ISLAM. InsyaAllah, semoga nanti majalah ini mendapat sambutan ramai pembaca dan laris di pasaran. Paling penting cerita-cerita ini nanti memberi makna kepada pembaca untuk menjadi lebih positif. AMIN.
Bulan JUN ini juga, bawah penerbit Murnibooks, saya dilamar lagi untuk menulis cerita pendek bagi murid darjah enam. 10 cerita pendek ini untuk keperluan penerbitan ini menjalankan bengkel-bengkel penulisan dan penerbitan buku aktiviti sekolah. Alhamdulillah. Rupanya bukan mudah ya, menulis cerita untuk kanak-kanak ini. Lebih mencabar daripada menulis cerita untuk bacaan dewasa. Untuk itu saya amat menghargai sekali bantuan Abang Hizazul Khan atas pemberian helai-helai koleksi Peribahasa Melayu untuk rujukan saya. Terima kasih! Semalam, dengan rezeki yang hadir, saya ke kedai buku untuk menambah buku rujukan karangan bahasa Melayu darjah enam. Wah, sangat lama tidak membeli buku rujukan seperti itu. Terasa-rasa seperti guru pula, mencari buku rujukan untuk mengajar (berangan saja!). Terasa-rasa juga seperti kanak-kanak 12 tahun yang akan menduduki peperiksaan UPSR. Hehe… (Lagi berangan!)
Dan rezeki lagi… Alhamdulillah. Saya mendapat tawaran daripada Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) sebagai….
(…bersambung…) ~ sudah tamat waktu kerja. Mahu pulang dahulu! Moga senyum ini terus berlagu di bibir yang selalu rindu kepada-MU.

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages