berkarya itu indah

berkarya itu indah

Friday, August 6, 2010

Cerita Pendek Bersiri: Kembali Mekar dan Bersinar

"Usah dilerai kasih yang ada, setialah...kembali mekar dan bersinar, dalam serakan warna pelangi, moga indah, dan terus bersemi cinta suci."

Semalam, dalam angin yang sedang mekar berserakan harum bunga-bunga di taman dua insan itu setia berpimpinan tangan. Kerana mereka perlu begitu agar erat selalu. Tanpa hirau akan alam yang cemburu memandang, tanpa kisah akan burung-burung yang asyik berkicau, tanpa peduli bisikan angin lalu menghangat asmara. Oh, kasihnya masih mekar dan bersinar.

Kala itu, di sisinya...terletak rapi sebuah hati dan belai-membelai antara mereka.

Suara hangat bisikan itu datang, lalu..."hanna!!! berangan lagi ke??? Sudah-sudahlah mandi tu, orang lain nak guna bilik air juga!"

Suara Kak Long kembali memecah buih-buih asmara yang sering tercipta di kala senja begini. "Kacau betul lah."

Sekonyong-konyong itu, hanna keluar dari bilik mandi dengan wajah masam mencuka. Kak Long menjeling tanpa simpati langsung. "Suka kan mengacau orang," bentak hanna dalam hati. Sebenarnya risau kalau Kak Long dengar, nanti mesti dia akan buat hanna bertambah sakit. Cubit, gigit dan jerit...memang Kak Long pakar.

x x x x x x x x x x x

Malam itu, sekali lagi hangat mendakap. Ah, indahnya jika si dia bersama. Senyum manja terukir untuknya. Nun jauh dalam kelana.

"hanna, mari makan. Amboi, berangan lagi," suara lembut Kak Shira menerpa angan-angan. Langsung pergi membawa khabar kepadanya.

"Kenapa senyum-senyum ni? Ha, teringat yang tersayang ya?" Usikan Kak Shira menambah debaran di hati.

"Marilah kita turun makan. Janganlah usik-usik hanna lagi," debaran dilerai perlahan. Biarlah usikan Kak Shira ini membawa pesan rindu kepadanya. Jangan pula diterjah jerit pekik Kak Long, hampeh!

x x x x xx x x x x

Petang tadi, keluarga Bonda hadir. hanna punya jiran baru. Keluarga besar tinggal serumah. Rasa-rasanya berjaya tidak mereka kekal bersama? Pastilah, hanna juga dari keluarga yang besar, setakat ini masih berupaya bertahan dalam iman.

"Panggil saja Nek Jah. hanna ni mesti umur lebih kurang si Farid. Farid tu cucu Nek Jah. Yang lain-lain di sana itu, anak Nek Jah dan cucu-cucu Nek Jah. Anak-anak Nek Jah dan kenalan lain panggil Nek Jah, Bonda." Bonda memperkenalkan diri. Di sisinya, Farid hanya melakar senyum ria. Entah apa yang digembirakan sangat.

hanna memerhatikan gerak riang keluarga besar Bonda sambil Farid menunjuk dan memperkenalkan diri mereka dari jauh. Ada Kak Shima, Mak Cik Fina, Mak Cik Abby, Mak Cik Salina, Pak Cik Ramli, Pak Cik Abdul dan adik Dina. Mereka melambai-lambai dan tersenyum kepada hanna.

Nek Jah berkeras menyuruh hanna tunggu untuk menjamu hidangan bbq mereka. Tapi hanna kena pulang awal, kalau tidak pasti Kak Long marah. Lagi pun hanna dah janji dengan si dia, tak boleh keluar joging sampai lewat petang. hanna berjaya melepaskan diri dengan alasan penantian Kak Long yang garang.

"Pulang dulu Nek Jah. Nanti kita jumpa lagi, ya. Wasalam" Bonda yang digelar Nek Jah melambai mesra. Di sebaliknya hanna terlihat raut hampa kerana tidak bersama-sama menikmati hidangan bbq mereka.

Entah mengapa, dari jauh itu hanna melihat ada sudut pandang yang lain tentang Farid kepada hanna. Lirikan matanya yang senyum seolah-olah membawa petanda. Petanda apakah itu?

hanna terus berlari pulang.

x x x x x x x x x x x x x x x

(episod seterusnya)

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages