berkarya itu indah

berkarya itu indah

Wednesday, August 4, 2010

Jangan Sepi Lagi ya, Hanna

Alhamdulillah,

segala tiap perjalanan pergi dan pulang hanna selamat dalam lindungan Ilahi. Beberapa minggu blog ini sepi tanpa tinta. Hari ini, syukur dipanjatkan kepada-NYA. Hanna masih lagi bernafas untuk menulis di sini.

Setelah pulang dari Shah Alam, sepanjang minggu hanna sepi tanpa kata. Tak tahu mahu dicoretkan apa-apa. Hanya sedikit rasa jaya diletakkan untuk perkongsian bersama. 2 buah puisi hanna berjaya disiarkan di majalah Tunas Cipta bulan Julai 2010 dan satu lagi di Berita Minggu 25 Julai 2010. Alhamdulillah. Sumbangan honorarium daripada kejayaan karya, moga hanna dapat bantu keluarga terutama ibu dan ayah yang banyak memberi kasih kepada hanna. Walaupun harta bukan gantian, moga rezeki ini sentiasa menggembirakan mereka.

Sebenarnya, kebelakangan ini agak sibuk. 30 Julai-1 Ogos hari tu hanna ke UKM bagi menguruskan pengambilan jubah untuk majlis Konvokesyen hanna di UKM. Kemudian 2 Ogos, hanna bergegas pula menemani adik perempuan hanna untuk lapor diri di tempat kerjanya di JB. Segala urusan di JB sangat melemaskan dengan lelah dan panas. Urusan yang tidak beberapa cekap membuatkan ramai ibu bapa dan famili lainnya meradang rasa tidak puas hati. hanna yang melihat mereka punya rasa yang sama. Cuma hanna meluahkannya dengan cara yang agak berbeza, iaitu merungut dalam hati dan diam.

Punya hobi membaca ini amat seronok. Walau ke mana sahaja, kita tidak akan dilanda rasa bosan. Beberapa buah novel dan komik yang hanna bawa semasa perjalanan kembara telah menyelamatkan hanna daripada menjadi radang dan marah seperti mereka. Hasil membaca, kita bertambah sabar dan dapat ilmu tambahan pula.

Urusan menghantar adik ke tempat kerjanya tidak sempurna pada 2 Ogos itu, malah ditambah pula pada 3 Ogos oleh pihak pentadbiran. Kerut wajah ayah punya makna seribu yang bertandang. Menung wajah ibu juga punya rasa yang sama. Apatah lagi hanna, yang kian terasa dengan kejanggalan perasaan ini. Segalanya kerana helaian kertas yang diperlukan atas urusan dan hal seperti ini. Kami bukanlah famili yang tahap punya helaian kertas yang banyak, cukup sekadar begitu sahaja.

Akhirnya, semalam 3 Ogos...dalam kewalangan memikirkan helaian kertas itu, ayah sekali lagi menyewa teksi. Dan membayarnya. Adik kini selamat untuk berkhidmat kepada masyarakat di Klinik Desa Parit Gantong, Parit Sulong Batu Pahat, Johor. Moga adik menjalankan tugas sebaiknya dan penuh ikhlas.

Tiap-tiap yang terjadi belakangan ini, mengurniakan beberapa cetusan ilham kepada hanna. Sebagai penulis yang masih hijau, hanna akan terus berusaha selamanya. Beberapa puisi telah dikirimkan kepada media. Jika setiap satunya memberi makna kepada semua yang membacanya nanti.

warkah sepi berlagu semula, hannaJOhan.

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages