berkarya itu indah

berkarya itu indah

Tuesday, August 31, 2010

Jelajah 1Malaysi bersama hanna 3

salam dari rantauan,

Alhamdulillah, selesai 15 hari hanna mengikuti jelajah 1Malaysia. Pelbagai duga dan cabaran hanna hadapi sepanjang 15 hari di rantauan. Pengalaman yang bukan senang untuk didapati. Teringin hanna nak coretkan semua, tapi banyak sangat. Apa-apa pun semua itu memberi semangat pada hanna untuk terus menjalani hidup di dunia ini dan mengejar kebahagiaan di akhirat bersama.

Sebelum ini hanna pernah ceritakan sebab hanna ikut program ini. Pertamanya, hanna mahu cabar diri agar boleh bergaul dengan masyarakat. Sebab hanna seorang yang suka duduk rumah. Malas nak berjalan-jalan. Tapi sampai bila kan? Jadi hanna ambil peluang dan ruang yang ada setelah dipelawa oleh Kak Lila daripada pihak YADIM sendiri untuk sertai jelajah ini. Tempoh 15 hari bukan masa yang singkat. Lama....jadi hanna memang perlu siap jiwa dan raga untuk ikutnya.

hanna berjaya akhirnya. Dalam beberapa hari, hanna memecahkan rekod sendiri untuk beramah mesra dengan peserta2 lain. Syukur sangat, hanna mengoyakkan rasa malu untuk kebaikan. Berkenal-kenalan dengan kawan2 rapat kak Lila, kemudian peserta2 luar. Kalau dulu, hanna suka biarkan orang lain yang tegur dan berkenalan...tapi kali ini hanna cuba untuk bersosial sendiri. Yang penting untuk tujuan yang baik. Alhamdulillah, berjaya.

Antara kenalan awal hanna di situ ialah Kak Indah, Kak Syuhada, Kak Su, dan Kak Ton. Kenapa semua kakak? Sebab mereka semua dah bekerja. Dan hanna pula baru tamat belajar. Jadi usia mereka dan pekerjaan menjarakkan usia kami. Kenalan lelaki pula antaranya Syafiq dan Alif yang terlambat seperti Bakri. Sebenarnya, mereka pun perlu dipanggil Abang kecuali Syafiq yang baru 20 tahun. Lain2 usianya lebih 25 ke atas. Tapi tak panggil abang pun. Sebabnya....

Sebanyak 50 lokasi hanna dan rombongan jelajah lawat. Antaranya ke rumah kebajikan orang2 tua, rumah anak2 yatim, sekolah2, masjid2, dan hospital. Jelajah yang bermula di Putrajaya dan berakhir di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Kiranya hanna telah ke seluruh negeri di Malaysia. Alhamdulillah, peluang ini sekali gus dapat dinikmati. Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang...merantau pula ke Kelantan, Terengganu, Perak, Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak semula dan Kuala Lumpur. Di sepanjang persinggahan pihak YADIM akan menyumbangkan hamper dan sampul2 berisi wang. Segalanya sebagai tanda bantuan kebajikan pihak YADIM kepada mereka.

...bersambung...





No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages