berkarya itu indah

berkarya itu indah

Saturday, April 21, 2012

ULASAN CERPEN: CIKGU


JUDUL CERPEN: CIKGU
PENULIS: MOHD HELMI AHMAD
PENGULAS: HASNI JAMALI


Bukan kisah guru biasa. Berlaku kepada Aziz yang sentiasa tidak senang dengan kedudukan bapanya. Aziz seorang guru dan bapanya juga seorang guru. Apa pula yang menyebabkan ketidakselesaan Aziz kepada bapanya?

Membaca kisah yang ditulis oleh Mohd Helmi Ahmad ini menyedarkan saya tentang beberapa perkara. Ini kerana secara tidak langsung, saya mengaku saya juga seorang guru. Guru tidak formal kepada anak buah dengan mengajar mereka bacaan ayat suci dalam kita IQRA’.

Ya, satu tanggungjawab yang amat besar!

Ulasan saya kepada cerpen ini dahulu:

Berbalik kepada persoalan ketidakselesaan Aziz kepada bapanya ialah:
-      
        Aziz terlalu taksub dengan kerjayanya sebagai guru terlatih lepasan Universiti. Begitu gah dia mencanang gaya dan cara pengajarannya yang mendapat pengiktirafan kerajaan dan negara:


-      Namun, dalam ketaksubannya itu Aziz dapat melihat beberapa tuah yang mengelilingi bapanya. Dia sendiri tidak pernah menikmati tuah itu meskipun jawatannya sebagai guru diiktiraf Negara. Aziz cemburu kepada bapanya. Sering sahaja bapanya mendapat anak buah/ anak murid yang sentiasa tahu disiplin diri dan bijak belajar:


-         Aziz akhirnya insaf. Walau bapanya hanyalah seorang guru Mukadam yang tiada diiktiraf sijil dan kelayakan sepertinya, namun bapanya sering disebut sebagai contoh guru yang baik. Bapa Aziz benar-benar melahirkan anak-anak murid yang Berjaya dan menghormati guru. Ajarannya mudah, berbekalkan rasa ikhlas dan semangat yang tidak meminta-minta budi dibalas.

*CIKGU: Kaitannya dengan saya.
         Kini saya memikul tugas menjadi guru mengajar Iqra’ kepada anak buah yang sudah kehilangan ibu. Kasih sayang yang dicurahkan kepadanya tidak sama seperti kasih dan sayang seorang ibu kandung kepada anak kandung. Namun saya berusaha dan cuba. Melunaskan tanggungjawab yang diberikan sebaik mungkin.
Terkadang jika dia tidak dapat membaca dan mengingat seperti yang diajar, hampir sahaja darah saya naik hingga ke kepala. Rupanya baru saya sedar bahawa saya juga seorang pemarah dan kurang daya tahan sabar. Lekas benar mahu marah.




         Pengajaran yang saya peroleh daripada cerpen CIKGU tulisan Mohd Helmi Ahmad ini:-

1.                     Mendidik saya bahawa ini amanah besar buat saya kepada anak buah tersayang. Di awal usia 5 tahunnya kini, dia sudah kehilangan ibu tempat bermanja, dan ayah kandung pula jauh di perantauan. Pada siapa lagi kalau bukan saya yang menjadi sebahagian tempat dia menumpang kasih dan ilmu. Indah benar amanah ini andai saya laksanakan sepenuh jiwa dan raga. 
                     Menghalakan saya agar berbuat baik kepada anak yatim ini, mengajar ayat-ayat al-Quran menuju ke jalan yang benar dan ikhlas kerana Allah.
D           Dewasa kelak semoga anak buah saya ini menjadi anak yang soleh, sentiasa berbuat baik kepada manusia dan alam serta seorang hamba yang taat kepada perintah Allah. Amin.


*RASA INSAF AZIZ MENUSUK SAMA KE DALAM JIWA SAYA. Saya seorang guru tidak bertauliah yang berusaha meraih keikhlasan dalam mendidik anak buah saya mengaji kitab iqra’. sesungguhnya berkatilah keikhlasan hamba, Wahai Allah. amin.

2 comments:

  1. Terima kasih sekali lagi saya ucapkan kerana Hanna sudi mengulas cerpen ini. Saya juga berharap cerpen ini memberi manfaat kepada semua. Walaupun ada bahagiannya telah dibuang oleh editor. Namun masih tidak menjejaskan keseluruhan cerita.

    ReplyDelete
  2. Sama-sama kasih Helmi, :)

    Ya, cerita ini bagus dan saya amat berbesar hati untuk mengulas sekaligus mengambil yang baik2 untuk dikongsikan bersama-sama pembaca.

    Semoga menulis lebih banyak karya2 yang dapat menjentik naluri saya untuk memberi ulasan ya. :)

    ReplyDelete

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages