berkarya itu indah

berkarya itu indah

Saturday, March 9, 2013

Tiada Salahnya



Bismillahirrahmanirrahim…

Doa.

Jam 12 tengah hari, tanpa tarikh. Kutahan teksi dan tanpa berfikir mulutku terus menyebut, “Times Square.” Pemandu yang mesra itu menggelengkan kepalanya tetapi jarinya lantas memanggilku masuk ke perut teksi. “Ke mana? Pakcik kurang dengar.” Aku membetulkan suara. Berdehem beberapa kali. Membiasakan tekak agar kembali bergetar melontarkan suara. Vokal serak ini kembali mengulang jawapan, “Ke Times Square, pakcik.” “Oh, semua square boleh pakcik bawa.” Selorohnya. Aku membalasnya dengan senyuman. Ikhlas tapi jauh.

Pakcik memberhentikan aku di belakang. Memerlukan aku melalui pintu hotel. Dipandang ramai orang. Seperti diberi tumpuan. Mahu senyum tapi tawar. Biarlah seperti biasa-biasa sahaja. Ini kali pertama dalam beberapa bulan. Cuba menjadi pengembara. Seorang diri.

Seorang diri. Dalam diri yang masih belum kebah demam yang dikirim Ilahi. Hanya memberi senyum keapada diri. Ikhlas. Agar yakin dan bersungguh-sungguh mencuba. Sendiri itu adakalanya indah. Kita bisa mengembara dengan mata dan hati. Sendiri. Mungkin kerana beberapa bulan ini aku masiih belum biasa bersendiri. Sebab itu aku masih mencari kekuatan atas kepercayaan kepada diri. Sendiri.

Dan aku pulang pada jam 2 petang. Mencari makanan, mencari tujuan dan melunaskan harapan. Alhamdulillah, semua yang kuinginkan dimakbulkan Tuhan. Cuma ingin kupersoalkan kepada diri. Adakah aku seorang pengembara yang tidak baik? Adakah aku digolongkan sebagai pengembara yang manja? Untuk jawapan bahawa jarak dari tempatku untuk ke Times Square mungkin dengan upayaku berjalan kaki dalam ½ jam baru tiba. Tetapi pergi dan pulang aku menahan teksi untuk melunaskan hajat kembara ini.

Jawapan itu ada dalam diri. Dengan teksi juga adalah kembara yang baik jika tidak mahu untuk berjalan kaki. Bukankah kembara itu terdiri daripada pelbagai cara? Senyumlah diri. Senyum dengan ikhlas dan yakin hati. Tuhan memberi pelbagai cara untuk kebaikkan hamba-Nya. Ucapkan Alhamdulillah dan yakin dengan ketentuan ini. “Alhamdulillah.”

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages