berkarya itu indah

berkarya itu indah

Thursday, September 16, 2010

Ingatan Untuk Diri: Ikhlas dengan Pengorbanan


Salam manis buatmu hanna,
Lihat wajah si kecil yang murung dan bertekup. Mengapa? Mengapa dia yang menghiasi ruang entri kali ini?

Suatu ketika pernah hanna merasakan betapa diri ini perlu dan wajib mensyukuri atas setiap nikmat yang datang. Memang manusia dilahirkan untuk menerima ujian, menerima cabaran, dugaan dan goda hidup. begitu juga dengan hanna.

Sebagai seorang manusia, sempurna dan terbaik selalunya diharapkan. Lagi pula ditambah dengan usaha sehabis daya. Jika tidak beroleh kemenangan, kita akan rasa 'apalah malang nasib.' Tetapi, itu semua bagi yang mengerti...dan alhamdulillah, hanna mengerti:
Pesan seorang kakak bahawa 'ia bukan malang, tetapi ujian' yang kini merawat kelukaan-kelukaan yang datang menggagalkan impian.

Allah Maha Adil, setiap yang diberi dan dikurniakan kepada hamba-NYA adalah yang berpatutan dengan kudrat hamba itu. Alhamdulillah, hanna semakin mengerti makna kesyukuran yang dipanjatkan dengan penuh keikhlasan.

Pengorbanan, suatu perkara yang perlu dilaksanakan dengan seikhlasnya. Sering menyebut juga tidak baik untuk menghayati erti pengorbanan tersebut. Baru-baru ini hanna menerima ujian bertimpa daripada Allah. Dan mungkin kerana hanna rasakan, pengorbanan ini adalah suatu perasaan hiba, lalu hanna sering mengulang kata kepada sahabat-sahabat dan hati sendiri. Adakalanya kita boleh gelar ia, suatu keluhan berat di dada.

Walau apa pun, itu semua suatu pengajaran. dan perlu kita ingat dan perbaiki. Dengan setiap duga, akhirnya pasti akan dibuah gembira dan selesa.

Kisah ini hanna adaptasikan daripada kisah hanna dan adik. Pada awalnya hanna sering mengeluh kerana diminta oleh adik, mak dan ayah untuk menemani adik di kampung Parit Gantong pada hari raya kedua. Hanna tak dapat menolak kerana ini melibatkan keluarga dan hati keluarga, ini yang hanna sebutkan pengorbanan. Tapi, hanna sering mengulang kata 'pengorbanan' ini yang tanpa sedar mungkin mengundang ketidakikhlasan dalam hati. Tapi, sebenarnya hanna ikhlas. Cuma yang diberontakkan ialah kebiasaan hari raya ketiga, hanna akan beraya bersama-sama kawan sekolah, konvoi ke rumah2 guru dan kawan2. Tapi raya tahun ini benar2 hanna tak dapat ikut.

Namun, di sebalik duga ini...ada kisah indah pula menyusul. Alhamdulillah, hanna dikurniakan pekerjaan. Walaupun pekerjaan hanna sekarang hanya kerja biasa2...tetapi semuanya indah dan memberi pengalaman baru buat hanna. Alhamdulillah. Tercapai juga hasrat untuk miliki tempat duduk seperti dalam pejabat. Ada kerusi pusing-pusing. :) ha, dna yang paling menarik, hanna dapat belajar mereka kad kahwin dan kad bisnes. Kalau ada sesiapa yang mahu tempahan bolehla hubungi hanna di blog ini.

Panjang bicara, moga hanna terus tabah dan berusaha menjalani hidup dengan ikhlas dan setia kerana Allah. Amin.

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages