berkarya itu indah

berkarya itu indah

Monday, September 6, 2010

Sebuah Pemergian

Yang hidup pasti akan kembali.

25 Ogos 2010, ketika hanna di Kuala Perlis mengikuti program Jelajah, hanna dapat khabar bahawa sepupu rapat hanna telah pergi buat selamanya. Arwah Kak Uda bersama anaknya Afiq berusia 5 bulan dalam perjalanan pulang ke rumah ibunya di Kampung kami. Dan hampir tiba lagi beberapa km, Allah memanggilnya pergi dalam kemalangan jalan raya. Pemergian Kak Uda meninggalkan Afiq dan abangnya, Iman serta suami Kak Uda. Dan keluarga hanna serta saudara mara terdekat cukup merasa kehilangannya. Allah lebih menyayangi arwah.

Sepanjang jelajah hanna menangis dan gusar. Pertamanya, hanna tak dapat pulang ke Johor. Keduanya, hanna seolah2 tak dapat menerima pemergian ini. Seperti terasa ada sesuatu yang hilang dalam diri. Murung menemani sepanjang jelajah yang masih berbaki beberapa hari.

Untuk pulang ke kampung selepas habis jelajah hanna masih dalam dilema. Entahla, tentang pemergian itu dan perubahan besar yang berlaku dalam keluarga. Sekarang ini, rumah terasa kosong. Ibu hanna sekarang tinggal di kampung menjaga si kecil yang patah kaki, tangan dan rusuknya. Bila hanna pulang, terasa sepi di sana sini. Setiap hari memandang tembok-tembok sunyi. Hati yang gusar bertambah berat.

Masalah lain-lain, hanna tak mampu nak tanggung. kadang kala rasa putus asa untuk hidup. Tapi, takdir ini sudah ditentukan. Dan pastinya Allah telah merencanakan sesuatu yang hebat untuk masa depan. Moga hanna terus tabah hadapi Hari Raya yang bakal menjelma. Dan, moga terus kuat hadapi setiap cabaran di dunia ini tanpa leka dengan cabaran yang menduga iman ini. InsyaAllah. Amin.

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages