berkarya itu indah

berkarya itu indah

Sunday, September 12, 2010

Hijrah di Aidilfitri

Salam lebaran hasni, salam lebaran hanna dan salam lebaran buat pembaca-pembaca blog yang budiman sekalian,

Hari ini hanna mencoretkan kisah ini pada hari raya ke-tiga atau pada 3 Syawal. Coretan ini juga hanna kisahkan bukan di tanah halaman. Kerana pada hari raya kedua, hanna sudah diajak oleh adik hanna yang bertugas sebagai jururawat pindah bersama-samanya.

Pengorbanan ini hanna turutkan setelah ibu dan ayah juga menyatakan hasrat yang sama supaya hanna menemani adik. Adik hanna seorang jururawat masyarakat atau bidan, yang baru sebulan ditempatkan di Parit Gantong, Batu Pahat. Jadinya, di rumah (kuartes jururawat) yang besar ini dia tinggal seorang. Dan sebagai kakak, hanna melepaskan setiap peluang untuk beraya (boleh ke jadi alasan ni?) dengan kawan2. Pastinya hari raya ketiga kami akan berkonvoi raya bersama-sama ke rumah kawan2 dan rumah2 guru. Tapi tahun ini, tak dapatlah nak tunaikan hasrat itu. Tak mengapalah hati, ada hikmah semua itu.

Hari pertama di rumah baru (rumah baru ke? hehe), alhamdulillah. Ayah yang menghantar kami sempat membantu memasang langsir yang dikirim oleh ibu. Terhibur dengan gelagat masing-masing terutamanya hanna lah, dalam keadaan yang kurang sihat (selesema dan pening), hanna TERpasang langsir sebelah panjang dan sebelah pendek. Apa lagi, selesai saja langsir digantung, ayah dan adik ketawa sakan. Hati yang muram kena pindah jadi sedikit terhibur petang itu.

Malamnya, hanna dapat biasakan tidur di rumah ini. Alhamdulillah, biasanya mana-mana tempat yang kita tidur buat kali pertama, pasti susah nak tutup mata. Tapi di rumah ini kami tidur lena. SYukur, tiada apa2 yang mengganggu. Moga seperti itu hingga selamanya.


No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages