berkarya itu indah

berkarya itu indah

Monday, July 12, 2010

Lepas Gian

Umpama tajuknya:

Bukanlah hanna gian yang jahat, cuma...berada di rantauan, yang kadang kala (macam selalu je) duduk dalam rumah ni, buat hanna kematu tak menentu. Hanna tak pandai jalan2 sendiri, tunggu je la orang bawa, baru bergerak...sepupu dan suaminya pula kerja, lalu...tinggallah hanna di rumah, melayan anak saudara dan mak saudara. erm...

Dalam masa hanna tinggal di rumah ini, terasa seperti suri rumah pula. Iyalah, kalau di rumah sendiri mak yang selalu atau rajin menyeluruhi rumah segalanya. Di sini, hanna belajar banyak perkara, pertama yang mencabar...meredah lebuh raya yang sibuk dan berpusu-pusuan kenderaan dengan, hanna hanya menunggang motosikal menghantar sepupu ke tempat kerja..wah, terasa melayang-layang ditiup angin kenderaan besar. Keduanya, hanna berjaya mengurus rumah (insyaAllah) dengan baiknya. Masak air, mengemas berulang-ulang (sebab anak saudara yang suka menyepahkan lantai), dan belajar bersabar dengan karenahnya. Ketiga dan seterusnya hanna juga menguruskan emosi sendiri tanpa mengadu dengan siapa2...hmm, mengadu atau meluahkan? dan cuba melindungi sebaiknya tanpa ada saudara di sini yang tahu. Biasalah, dugaan hidup banyak. Mereka lihat hanna seorang yang tenang. Biarlah, status tenang itu terus dalam tanggapan mereka. Lagi pun apa salahnya menjadi insan yang bersabar dan tenang dengan senyuman. :)

Jauhnya melalut, ok...sambung pasal gian tadi. Sebenarnya gian pada komik semakin menjadi-jadi. Kalau dulu, hanna baca komik juga, tapi berhenti seketika untuk tamatkan tahun 3 di UKM. Dan masa itu hanna berjimat juga dari segi wang. Alhamdulillah, dengan rezeki yang ada sekarang, hanna dapat beli buku dan bahan bacaan seadanya. Di Shah Alam ini, hanna bawa bekal satu beg kecil buku2 dari rumah. Alhamdulillah, taklah bosan sangat masa terluang tu kan. Komik semestinya memberi keseronokan pada hanna, sebab hanna suka ilustrasi pada komik. Dari syarikat Gempakstarz, hanna memilih komik2 terbaru yang hanna beli untuk dibaca. Gian lagi, dengan buku-buku motivasi...Wah, mewahnya dengan ilmu. Moga apa-apa yang hanna baca mendapat berkat Ilahi. Amin.

Apa-apa pun, dimulakan dengan Bismillah... :)

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages