berkarya itu indah

berkarya itu indah

Saturday, June 12, 2010

PERMATApintar sepanjang 8 hari (2)

6 Jun 2010

Jam 8 pagi, hanna dan Adi sama-sama bergerak ke cafe, menjamu makan pagi. Berbual-bual dan bercerita. Sesekali berbisik gembira, sesekali ada ketawa duka. Mungkin tak perlu diceritakan di sini, kerana ada kontra yang lebih daripada pro. hmm... Kami teruskan ke kelas untuk aktiviti seterusnya.

Aktiviti pagi ini, aktiviti gantian semalam iaitu sesi pengenalan diri. Pelbagai aktiviti dijalankan. Ada satu perkara yang menarik untuk diceritakan:

kami diberi tugas untuk membuat trademark atau bunyi lambang bagi kumpulan sendiri.
Masa yang diberikan hanya beberapa minit sahaja. Kumpulan hanna iaitu Penulisan dan Imaginasi
ligat memikirkan apakah yang perlu dilakukan. Masa pun tamat, sehingga kumpulan2 lain membuat
persembahan mereka, kami masih kosong idea.

Tiba-tiba, hanna memberikan pandangan! Bernas...? erm,,,bolehlah, sebab akhirnya pandangan
hanna digunapakai di saat-saat akhir. Hanna menulis sajak, kak hani, Adi dan Ali menulis pantun, Faizal dan Zulaikha pula melantunkan pantun yang ditulis Adi. Teruja. Saat kumpulan kami ke hadapan untuk
membuatkan persembahan. Kalau kumpulan lain menyatakan idea seperti "go go go" dll, kami pula bersiap sedia
mempersembahkan sesuatu yang luar biasa. Entah apa-apa pada awalnya kami merancang, -pantun-pantun-sajak-pantun.

Tiba-tiba...

Satu tepukan gemuruh kedengaran. Wah! sambutan pukauan menjadi. Hilang segala gemuruh hanna, dan mungkin
ahli kumpulan yang lain juga. :) kami tersenyum sambil kerap menggeleng-geleng kepala, kerana
hikmah kreatif dan imaginasi masih ada pada kami. Alhamdulillah. Dalam tepukan itu kedengaran suara Dr.Hamidah mengucapkan bahawa "ini betul-betul kreatif ni, dalam masa yang singkat, dapat cipta karya yang hebat."
Hebat! Wah! Pujian diambil sebagai penguat semangat. Tidak sekali lagak dan sombong disematkan. Tidak.

Pada ketika lain, waktu minum pagi seorang pensyarah dan hanna gelarkan sebagai Kak Suhaila atau Kak Ila datang minum semeja dengan kumpulan kami. Katanya, "Korang tadi yang bersajak tu kan?" hanna tersenyum dalam hati. Ada suntikan rasa bahagia kerana persembahan kami diingati. Katanya lagi, "Biasanya, yang lain daripada yang lain itulah yang diingati."

Kak Hani masih menunjuk kepada hanna dan Adi, kerana kami yang agak bersemangat mencipta madah untuk dipersembahkan, hanna dan Adi hanya tersenyum. Masih dalam sesi perkenalan dengan semua peserta Pp, mungkin masih malu untuk berkata-kata. hehe... "Cepat ea korang cipta, kalau akak berkurun pun tak tau la ada ke tak." Begitulah ungkapan Kak Ila.

Pandangan hanna, mungkin Kak Ila sukar mencipta madah2 begitu, tapi kalau bab kepakaran yang dimiliki iaitu beliau terlibat dalam bidang Green Technology, pantas saja menyusun rumus dan kerjanya. Begitu juga dengan kami, dah bidang kepakaran (pakar ke??) menulis dan berkarya, itu yang cepat saja menulisnya. :)

Apa pun, hari kedua berjalan lancar.... dan kepenatan seperti biasa, lalu tidur dengan lena...





4 comments:

  1. adydukabertautsepi.blogspot.comJune 14, 2010 at 2:22 PM

    wah..terasa-rasa kabus2 kenangan yg lalu..sungguh indah:::;-)

    ReplyDelete
  2. Sudah dihembus lalu menebarkan harum kabus indah itu... Terbit makna indah dan indah di balik kenangan ini... :)

    ReplyDelete
  3. omg... this is first time i found people with same name like me... salam perkenalan huhu

    ReplyDelete
  4. hi, salam perkenalan... :) nama kita sama? yang mana tu, hasni atau hanna?

    ReplyDelete

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages