berkarya itu indah

berkarya itu indah

Tuesday, June 15, 2010

Kelar Sukma Bisu

Mata bundar itu bertambah kuyu. Bayang-bayang hitam jelas dibasahi manik-manik. Memancar luka yang dalam. Ah, hatinya. Terguris lagi. Sepinya dihantui kata-kata nista. Diamnya dilagak segala ungkitan. Menangis lagi dia menahan pendam. Umi dan Abi merenung anak gadis kesayangan. Doa dipanjat, agar Allah mempermudahkan segala urusan.

"Kita orang susah, beginilah selalu ditindas orang berada. Tapi, kita masih ada Allah. Allah tempat kita berpayung. Allah tidak membezakan kedudukan hamba-Nya. Yang membezakan kita hanya takwa. Moga takwa kita kepada Allah, masih kekal walau dicuba segala duga. Ya." Tenang wajah Abi, mengelus anak manja di pangkuan.

"Abi, kenapa?"

"Rakha, menangislah sayang. Biar lega, biar hilang sedikit seksa hatimu. Sesungguhnya, Allah menurunkan dugaan ini kepadamu atas daya mampumu bertahan dunia yang penuh cabaran." Senyum Umi menyekat pilu yang banyak. Mengukir tenang kembali.

Kelar Sukma Bisu

Rakha kembali ke kamar, merelakan diri melerai tangis dan sendu. Bangkit kembali. Wajah tenang Abi dan Umi, sentiasa menguatkan diri agar terus tabah dan sabar.

Kotak biru yang dibelinya petang tadi, diambil dari dalam bungkusan. Beberapa barang pemberian diisi dan disusun rapi. Walau masih ada tinggalan kenangan sayang, namun jika ungkitan menjadi dasar tuduhan ketidakpercayaan, maka lebih baik ia disimpan rapi. Biarlah kenangan berlalu bersama manis duka. Rakha akur, dia bukan golongan yang senang. Rakha mengimpikan kebahagiaan daripada keikhlasan. Bukan material yang dijanjikan. Hadiah yang dihulur, bukan diminta Rakha. Apalah daya, menolak pemberian yang disayang jika Rakha tahu dia ikhlas. Namun, sekarang...apalah nasibnya, ungkitan menjadi-jadi.

Biarlah kejap segala barang-barang pemberiannya disimpan rapi. Tidak sampai hati mahu digunapakai. Hanya Rakha memohon dalam hati kecilnya, agar makan dan minum serta ilmu yang pernah dikongsi ada tersisip rasa ikhlas di situ.

Kotak biru ditutup, ada tangis bersendu. Mengenang yang disayang, begini akhirnya membuang. Mengenang segala nista disenda.

Terima kasih atas segalanya.

Kelar Sukma Bisu,
Diam bertamu rindu.

Hanyut dilamun pilu,
Redam menahan kelu.

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages