berkarya itu indah

berkarya itu indah

Sunday, June 13, 2010

PERMATApintar sepanjang 8 hari (3)

7 Jun- 12 Jun

Suatu malam dalam angka ini, hanna diundang untuk makan bersama Abang Zul... Sebenarnya bukan dalam angka hari bulan di atas, tapi 1 hari sebelum. Dah lama tak bersua, kami makan bersama dan berbual panjang. Gelak tawa diisi sekali sekala dengan kisah cabaran dugaan yang kami hadapi.. Masing-masing antara kami bertukar-tukar cerita. Sempat juga hanna sampaikan salam ibu padanya.

Seterusnya, masuk hari bulan 1 selepas 1 hari sebelum (saja nak buat pening2 memikirkan tarikh sebenar) hehe... Mulakan aktiviti pagi dengan sarapan, aktiviti mendengar dan bertukar pandang di dalam kelas, minum pagi, seminar bersambung, makan tengah hari, rehat, sambung seminar dan makan petang seterusnya tidur.

Sepanjang seminggu berada di kursus Pp ini, itulah aktiviti wajib hanna hadiri. Selain daripada pengisian jiwa yang lain, hanna sentiasa mengambil iktibar pengalaman orang lain sebagai penguat semangat diri untuk terus menjalani hidup. Wah, kenapa tiba-tiba ayat macam pelik bunyinya! Erm....

Sebenarnya, hanna tak pandai nak huraikan kisah2 dalam kursus ini (bukan tak pandai, tapi malas...hehe...). Seronok lagi kalau cerita pasal kehidupan dan apa-apa yang menggembirakan. Di samping mengingati bahawa yang duka tak pernah hilang bagi menyeimbangkan kehidupan. Wah!

11 Jun 2010, hanna tidur bersama Alia, tak sangka malam tu Alia diganggu makhluk halus. Hmm, Alhamdulillah, selama hanna tidur di bilik F1103, hanna dilindung daripada terkena perkara itu. Kisahnya:


pagi-pagi lagi bila hanna bangun dari tidur, hanna lihat katil kami yang malamnya terpisah
bercantum dua. Dah jadi seperti katil kelamin. Wah! kami tak buat apa-apa yang salah k... hehe
hanna pun tanya apakah yang berlaku hingga katil kami bersatu. Perbualannya:

hanna: Alya, apa dah jadi?

Alya: erm, nanti r kita cerita masa kat cafe.

hanna: ok. (debaran ketakutan melanda dan mengiyakan saja cadangan Alya)

Di cafe. ketika hanna, Adi dan Abang Miji sedang bersarapan...hanna paksa Alya berkisahkan status kejadian malam semalam.

Alya: Semalam tidur lewat dalam pukul 2 pagi. Pukul 3.03 pagi, orang rasa kena hempap. Badan kebas2, tak boleh gerak. Pastu laungkan azan dan baca ayat Kursi. Kuat2!

hanna: Eh, tak dengar pun?

Alya: hanna tu tidur mati. Orang bangun, ingatkan mimpi rupa-rupanya betul. Lepas tu tidur semula. Pasang zikir kat henpon. Pastu orang dengar ada ketukan kat meja tulis. Banyak kali dan kuat. Orang kejut hanna. Cantum katil. Tidur mengereng. Pandang hanna. Sentuh kaki dia, tapi dia tarik, pegang tangan dia,dia tarik juga...Pastu hanna paling pandang dinding. Orang suruh dia pandang orang semula. Barulah hanna ikut arahan. Lega sikit. Tapi rasanya, masa baring tu macam ada benda je kat belakang.

hanna: Seramnya! Syukurlah hanna selamat sepanjang berada di sana. hmm, sorry Alya, memang tak sedar masa Alya panggil tu. Mamai je rasa.

Begitulah kisah di hujung perjalanan kursus Pp hanna di Kolej Zaaba, UKM. Kisah-kisah lain akan hanna ceritakan di entri lain, sebab dah panjang sangat ni. Ada sebab mengapa hanna coretkan beberapa kisah di blog berdasarkan kisah benar di sini. Itu pun nanti hanna masukkan dalam entri di lain pos ya. :)

No comments:

Post a Comment

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages