berkarya itu indah

berkarya itu indah

Sunday, June 13, 2010

Jauh-Jauh

11.41 malam, tika ini hanna sedang mendengar lagu Jauh-jauh nyanyian Sean Ghazi...dan mulut pun ikut menyanyi. Dalam gelap, hanya bersuluhkan cahaya skrin laptop...hanna menaip selancar yang boleh. Kenapa Jauh-jauh menjadi pilihan teman untuk menghasilkan penulisan?

hanna memang gemar lagu2 begini, perlahan dan iringan muzik sayup mendayu...tambah lagi dengan lirik yang membawa erti mendalam bagi setiap yang mendengar. hanna hidangkan di sini liriknya;

Jauh-jauh
nun di sebalik gunung yang hijau
pasir putih menantikan laut biru
ombaknya berderai
sayup-sayup
kedengaran
bayu yang meniup
membawa beritaku padanya

Sungguh sayu
bila kukenang peristiwa
jauh-jauh
tinggal segala kenangan
hilang ditelan ombak
yang memanggilnya
kini kusorang
tinggal mengenang
yang jauh.

Ringkas, namun menusuk...hanna sering melatih diri menulis puisi seperti ini. walau ringkas namun cukup membawa hati mengenang dan mendalami makna... Ah, bisakah hanna? InsyaAllah berkat usaha pasti hanna juga dapat mencipta puisi sebaik mungkin. Amin.

1 comment:

  1. salam,

    saya sangat suka lagu ini, sejak berumur 5 tahun (1965) .... pencipta lagu ini: http://www.littlepenang.com.my/webpages/press02.htm

    ReplyDelete

Bicara madahmu mengerat ukhwah,...Terima kasih :)

About Us

Bila terbitnya bicara, hati mula pasrah, untuk luahan terindah, segalanya diserah…Moga jiwa turut merasa, tentang hati yang mula bercerita.

Teguh pada kata hati, cekal pada kata akal…akan setia pada janji, untuk diri, dia dan semua. Moga ada sinar, pada setiap karya yang terlahir dari jiwa dan rasa. Hanya kerana DIA.

Titip kasih daripada teman blogger

Titip kasih daripada teman blogger
Tanda hati daripada Cik Amy Sense, tQ!!!

Gapaian CIta

Gapaian CIta

Impian Kan Terlaksana

Impian Kan Terlaksana
Barisan melakar cita

Pages